dissabte, 30 de gener del 2010

Curs Web 2.0: Twitter

Twitter és una de les xarxes socials més extenses del món virtual juntament amb Facebook, tot i que tenen un funcionament molt divers. En aquest curs no explicarem el Facebook però si el Twitter que pot ser una eina útil si s'utilitza amb objectius concrets. Si no, ens pot fer perdre molt el temps.

Es basa en que els usuaris publiquin petits estats o "tweets" de 140 caracters, és a dir, allò que estan fent o pensant en aquells moments. Si són usuaris més professionals, els seus estats o "tweets" seràn informacions d'última hora. Es com un missatge de text que pots fer arribar a tota una llista de seguidors.

Segons Viquipèdia:
Twitter és un servei de xarxes socials i microblogging que permet als seus usuaris enviar missatges de text només, amb una longitud màxima de 140 caràcters mitjançant SMS, missatgeria instantània o bé directament des del lloc web de Twitter o aplicacions ad hoc com TweetDeck, Twitterrific o Twitux i GTwitter.
El seu potencial es basa en el seguiment dels estats dels usuaris com si se segueixin diferents Blogs, en la mateixa pàgina inicial. Com a gairebé totes les aplicacions d'internet o les xarxes socials, l'únic requisit que es necessita és tenir una adreça electrònica. Amb aquesta condició fer-se un Twitter es la cosa més fàcil.

Des de la seva pàgina només hem de seguir uns pasos molts senzills per comprendre com funciona. Segueix-los i registra't.
  • Per registrar-nos introduïm les dades: el nostre nom complet, un nom d’usuari, la contrasenya, la nostra adreça electrònica.
  • Un cop ens hem registrat, el més indicat es intentar importar els nostres contactes del mail per veure si algun en té twitter. De fet ens acompanya en un petit tutorial per seguir tant amics que ja tenen, com gent desconeguda conectada a la xarxa. Vigila que com últim pas del tutorial, Twitter et recomana que convidis a aquells contactes que no en tenen a fer-se un. No es aconsellable fer-ho ja que estariem creant SPAM. Tot i aixi, si vols li pots enviar en alguna persona que sapigues que pot estar interessada.
Les possibilitats que ofereix twitter no son extenses, però si poden ser d’una gran utilitat sobretot a nivell informatiu.

Fes els següents pasos, per veure com funciona:
  • Segueix algun dels twitters comentats abans i també segueix a l'altre company de curs que estigui fent-se un twitter. Un cop segueixes uns quants, el mateix twitter et fa recomanacions de a qui seguir. Mira-te-les, a veure si n'hi ha alguna que et creguis interesant.
  • Modifica el teu perfil desde configuració, per tractar els temes de privacitat, i afegeix-ne una foto i canvia el disseny per personalitzar-lo.
A continuació, alguns conceptes importants de twitter.

Tots els noms d'usuari van precedits d'una @.

Què són els #hashtags? Són etiquetes que es posen en els tweets. Si en busques una a la cerca, com per exemple #atenciónprimaria et sortiran tots els tweets que tinguin aquesta etiqueta posada.

Abans de fer el primer tweet, llegeix les 44 coses que has de fer amb el twitter.

Què és un retweet? Doncs tornar a publicar el què una altra persona ja ha publicat. Retweeteja algun tweet que t'hagi semblat interessant.

Què són les respostes i mencions?
- Els tweets tenen una opció que és responder. Si algú respon a algun tweet teu, portarà el teu nom. Busca a un company del curs que tingui twitter, segueix-lo, que faci un tweet i tu li respons.
- Quan algú posa el teu nom en un tweet, això és una menció. I les pots veure en una pestanya específica en la pàgina principal.

Fins aquí l'exercici bàsic.

Ara fes la presentació de què és el twitter i per què el faries servir tant el la teva vida professional com personal.

Un cop acabada la presentació, si vols pots investigar més. Tens un smartphone? Doncs descobreix com instalar-te el twitter en el teu mòbil!

Curs web 2.0: pubmed

El Pubmed ara ens ofereix algunes avantatges amb els últims canvis que ha fet.

Ho anirem veient poc a poc. Primer de tot, ens haurem de fer un compte. Aneu a sign in i després aneu seguint els passos que us diu. Podeu entrar amb el vostre mail de gmail si en teniu un. Si no us haureu de fer un usuari específic per al Pubmed.

Una de les avantatges que suposa tenir un compte, és que pots guardar una cerca i repetir-la tants cops com es vulgui. Un cop logats, farem una cerca. Agafeu una d'aquelles preguntes que us ronden pel cap, i que encara no heu tingut temps de buscar, així aprofitarem el temps.

Un cop feta la cerca, la guardeu on posa save search. Podeu canviar-li el nom, que sigui més entenedor. El fet de guardar la cerca, ens dóna l'opció que aquesta cerca s'executi periòdicament, i ens enviï un correu amb les noves publicacions que van surtin amb els criteris que hem posat. Això ens pot ser útil per exemple si tenim un tema en què estem molt interessats o si estem en un projecte d'investigació, puguem detectar noves publicacions a mesura que van sortint mentre estem duent a terme el projecte. Doncs com que estem molt interessats en seguir l'actualitat del tema que hem buscat li direm que si, que volem que ens ho enviï periòdicament, cada mes, el dia que creiem convenient. Anant a My NCBI a la cantonada dreta, i després a saved searches, podeu esborrar-la o modificar-la si aneu a settings. I en funció de les opcions que hagueu posat, el dia que toqui rebreu un correu amb les noves publicacions de la cerca que heu fet. Però, per aquells que no es poden esperar, sempre podeu clicar sobre el botó what's new (triant abans la cerca que ens interessa), i ens farà la cerca des de l'últim dia que s'ha executat. No ho podeu veure ara, ja que acabeu de crear la cerca, però si torneu d'aquí una setmana, podeu veure què s'ha publicat de nou abans que us envii e correu.

Tenim una altra opció interessant que són les col·leccions, que son un conjunt de referències bibliogràfiques agrupades per diferents criteris. Per tant, hi ha diferents tipus de coll·leccions:
  1. Recent activity: hi ha les cerques fetes els últims 6 mesos i els articles mirats (sempre que ens haguem logat abans de buscar).
  2. My bibliography: el seu objectiu és que sigui el teu currículum d'articles. Busca els teus articles publicats en revistes indexades i afegeix-los (també en pots afegir manualment, però això ja ho fareu a casa). Un cop tens els teus articles, per defecte son privats. Ves a la pantalla de les col·leccions i clica a private. Fes que sigui pública. Veuràs que apareixen unes adreces. La que posa Direct URL és l'adreça on està publicat el teu currículum i que si envies a algú, el pot veure. Per comprovar-ho, copia l'adreça al navegador i comprova que estan els articles. Envia un correu a algú del curs per ensenyar-li el teu currículum i comprova que ell també el veu.
  3. Other citations: és per posar altres referències en què has participat però no n'ets autor. Aquí no hi farem res.
  4. Pubmed collections: aquesta és l'opció que ens donarà més joc. Podem crear múltiples col·leccions pròpies. Serveixen per guardar els articles que us han interessat d'algun tema o temes en concret, ja que se'n poden tenir varies.
    1. Torneu a la cerca que heu guardat i cliqueu alguns dels articles que creieu interessants. Un cop triats, aneu a send to > collections > add to collections.
    2. Poseu-li un nom entenedor i guardeu-la. I per què ens pot servir això? De manera individual, doncs per tenir la bibliografia ordenada d'algun projecte o article que estem fent. Però tot això es pot compartir amb la resta del grup.
    3. Anirem a la col·lecció que hem creat i anirem a l'apartat sharing que per defecte és privada. Cliquem a private, i triarem l'opció de public.Veurem que ens apareixen 2 textes. Un altre cop la Direct URL és el link de la nostra col·lecció. Copieu-lo i enganxeu-lo a la barra del navegador (guardeu abans que sinó encara no és pública). I veureu que us envia a la pàgina del Pubmed on hi ha els articles que vosaltres heu triat. Això serveix per exemple per enviar una serie de referències d'articles a qui vosaltres volgueu.
    4. Ara hem vist que hi ha un article que no ens interessa i el volem treure de la col·lecció. Només hem d'anar a veure les col·leccions i anar a edit. Marquem l'article que no volem que formi part de la col·lecció i l'esborrem amb l'icona de la creu vermella.
Pareu 2 minuts i penseu per què podeu usar això... repasseu algunes coses que no us hagin quedat clares. Un vídeo de 2 minuts amb alguns consells pràctics :)



... ja ho teniu clar? Doncs podem seguir.
    Finalment els filtres. Els filtres són cerques limitades per alguns criteris que nosaltres creiem convenients com el període de publicació, tipus de publicació, idioma... El pubmed ens ofereix poder tenir 5 filtres definits per defecte en totes les nostres cerques. Exploreu-los i trieu-ne 5 que creieu que us poden ser d'utilitat. A part en podeu crear. Jo en tinc creat un que em filtra els articles d'atenció primària. Creeu-lo vosaltres mateixos.

    I fins aquí el post del Pubmed.

      dimecres, 27 de gener del 2010

      Curs web 2.0: Google Drive

      Un dels millors invents del segle. És com un Office, però per internet, per posar-ho simple. El Google Drive és l'evolució del que abans coneixiem com a Google Docs. Dins del google drive podem treballar amb diferents tipus de documents:
      1. Google documents. És un processador de texts. Pots crear-ne de nous o pujar-ne de fets. I la gràcia que té és que els pots compartir amb altra gent tant perquè els editin com perquè els vegin.Va bé per fer documents en grup, però això sí, s'ha de ser organitzat.
      2. Fulls de càlcul de google docs, que inclou poder fer formularis. Els formularis són de gran utilitat per fer enquestes per internet.
      3. Presentacions de google docs. També com els documents, es poden crear de nou o pujar-les per compartir-les amb altra gent.
      Ara ja pots penjar-hi vídeos i imatges també!

      Començarem pel google documents. Per accedir al google docs hi ha varies formes. Una d'elles és entrar al gmail (si no tens gmail, fes-te un compte), i a la part superior esquerra de la pàgina, trobaràs una icona que et permet accedir a diferents aplicacions Google, entre elles el Google Drive.

      Començarem per crear un document. Veureu que hi ha un editor senzill, i no té cap secret començar a escriure. Coses que podeu provar de fer:
      • Inseriu una imatge d'una web.
      • Inseriu un dibuix fet a ma, a vegades pot ser d'utilitat.
      • Inseriu una equació.
      • Inseriu un encapçalament i peu de pàgina. Els números de pagina aquí no van amb el peu de pàgina. S'ha de fer des de archivo > configuración de la impresión. Assegurat que marques que surtin els números de pàgina.
      • Els índex són ben útils quan tenim un document molt llarg. Primer, escriviu alguna cosa amb els diferents estils de títol i paràgraf, que teniu en el menú dibuixat o en el menú format. Un cop tingueu escrit, aneu a inserir índex i veureu què passa.
      • Inseriu una taula i jugueu una mica amb el format.
      • També té corrector ortogràfic tant en català com en castellà, però ara no ho mirarem perquè segurament haureu escrit tot de coses sense sentit.
      • Per veure com ha quedat, aneu a archivo > vista previa de impresión. Assegureu-vos que veieu l'índex, l'encapçalament i els peus de pàgina.
      A part de crear un document, també podeu pujar-ne un que ja tingueu fet (compte que hi ha límit d'espai). És útil quan has de treballar un document des de varis llocs (que si des de casa, des de la feina, des del portàtil...), quan vols que tot de gent llegeixi el document però sense tocar-lo, o quan vols treballar en document en grup. Quantes vegades has treballat molta gent amb un document i al final ningú sap quina i qui té la última versió? Doncs amb el google drive això no passa perquè només hi ha un document.

      Bé, doncs ara, pugeu algun document que tingueu pel vostre correu o pen o per on sigui. Si no en teniu cap, demaneu-lo a algú. Un cop pujat, compartiu-lo amb l'altra persona que té l'exercici del google docs en el curs. Compartir té 4 nivells:
      1. El propietari, que és qui crea el document.
      2. El lector, que només pot visualitzar el document.
      3. El col·laborador que pot editar el document.
      4. El comentarista, pot fer comentaris.
      Fes el què més t'interessi. Però comproveu que tots 2 podeu veure el mateix document. Inclús pots veure en temps real què està fent el teu company de document. Entreu tots dos al mateix temps en el document i busqueu-vos.

      També podeu enviar el document per correu electrònic si les persones a les que us voleu dirigir no tenen gmail. Però no és una opció que jo recomani.

      Hi ha una altra opció que és publicar el document que no és el mateix que compartir. En el moment que publiques el document, aquest es fa públic i tothom el pot veure si coneix l'adreça. Prova de publicar el document que has creat o el que has pujat, tant és, i envia el link als companys del curs que tenen l'exercici de gmail. Coprova que el puguin veure.

      Si no t'agrada el nom de l'arxiu, canvia'l. Ho pots fer des de dins mateix del document a archivo > cambiar nombre o des de la pantalla principal de google drive.

      Guarda el document en local, pots fer guardar como i tries en quin format el vols. Baixa-te'l amb PDF i comprova que surten els números de pàgina que has configurat abans.

      Ara que només hi ha un document, no és molt caòtic, però quan comences a treballar amb el google docs i tens molts arxius, és útil organitzar-se amb carpetes.

      Una cosa molt útil i que tothom pregunta: el google drive et guarda versions alteriors i et diu qui ha fet cada cosa. Ves a arxiu > historial de revisions i torna a una versió anterior del teu document.

      A grans trets, això és el què t'ofereix el google drive. Ara donarem una volta ràpida pel google presentacions, ja que moltes de les funcions que ens permet, són les mateixes que el google documents, però aplicades a una presentació de diapositives. La resta de la gent farà la presentació en PowerPoint i me l'enviarà per la segona part del curs. Els que tingueu aquest exercici, haureu de fer la presentació de la segona part del curs amb el google presentacions i la publiqueu i m'envieu el link (pregunteu-me el correu si no el teniu).

      Mireu què es pot arribar a fer amb una presentació del google drive!



      I finalment el tan esperat (per alguns) google forms, que forma part de la fulla de càlcul de google. La fulla de càlcul és com el MS Excel, però amb les peculiaritats del google docs que hem anat explicant. I una particularitat més, que personalment, a mi m'ha estat molt útil moltes vegades: la possibilitat de crear formularis, publicar-los en una web i que quan la gent quan els respon, les dades es guarden directament en una taula de la fulla de càlcul que pots exportar i començar a analitzar.

      Intentarem fer un formulari, i veurem com queda la taula de la base de dades. Crearem un formulari i hi posarem un títol i una explicació. Crearem un element per a cada un dels tipus de variables:
      • text (text curt)
      • paràgraf (text més llarg, la típica pregunta de escriu la teva opinió)
      • tipus test (només una opció vàlida)
      • caselles de verificació (en pot triar més d'una)
      • llista
      • escala numèrica
      • quadrícula (escollir una opció per fila)
      Un cop finalitzat, li pots posar un tema que t'agradi més que el que hi ha per defecte. Pots veure com ha quedat amb el link de sota de tot de la pagina d'edició del formulari. Assegura't d'haver guardat primer perquè sinó veuràs la última versió guardada que potser no és la definitiva.

      Ara necessitem que ens responguin la nostra enquesta. La forma més fàcil és enviar el formulari per correu electrònic a qui vulguem que ens respongui. En el curs, agafem a un parell de persones del curs, els demanem el correu si no el tenim ja i fem enviar este formulario por correo electrónico. Fem que ens les responguin i un cop ens les han respost, anem a mirar les respostes. Un cop estem a la fulla de càlcul, ho exportem a Excel amb les opcions que ens dóna.

      Un exercici una mica llarg, però val la pena. Hem explicat només les opcions bàsiques. Si investigueu més, podreu descobrir que pot fer moltes altres coses.
      Una opció nova que ha aparegut: es pot descarregar la versió de Google Drive per a ordinador que us permetrà sincronitzar els vostres documents automàticament des de la carpeta Google Drive que crea al vostre ordinador.

      Si et sobra temps investiga el llistat de dalt. Però primer, fes unes diapositives amb el google presentacions explicant una mica què és el Google Drive, i per què ho faries servir tant en la teva vida laboral com personal.

        dilluns, 18 de gener del 2010

        el sortware lliure, R i Barcelona

        L'objectiu d'aquesta sessió és valorar la possibilitat d'usar R en la docència i la recerca de Barcelona.

        Per tant, l'usarien tan els tècnics de salut com els residents que comencessin a usar algun programa estadístic. El programa per que s'està utilitzant actualment és l'SPSS, o el nou nom que té, PASW. S'ha de reconèixer que aquesta empresa ho ha fet molt bé. Tothom que s'ha introduït en el món de l'estadística ho ha fet amb l'SPSS. Fa molt fàcil manipular variables (que no bases de dades), i tothom ha après a interpretar els seus 'outputs'. Però, tenim alternatives? Aquest és l'anàlisi, molt inicial per veure si és possible canviar l'SPSS per R. Haurem de mirar-nos bé altres programes com el PSPP, l'Epi Info. El PSPP fa les funcions bàsiques d'estadística, que podria ser usat per residents, però té un problema, que no genera gràfics.

        I per què R? Doncs perquè és un programa molt potent. Jo dubto que arribi a poder imaginar mai les possibilitats que arriba a oferir. Però amb l'R Commander, ens ha fet als mortals la vida una mica més fàcil.

        El primer motiu per usar R és perquè és lliure i a l'hora gratuït. Hi ha la creença que el software lliure és gratuit, i no és certa. La majoria si, però no es defineix per això. I potser m'equivoco, però tot allò que és gratuit, genera certa desconfiança. Però la filosofia del software lliure no és ser gratis, és:
        1. La llibertat d'executar el programa per qualsevol propòsit (llibertat 0).
        2. La llibertat de veure com funciona el programa i adaptar-lo a les necessitats pròpies (llibertat 1). L'accés al codi font és un requisit.
        3. La llibertat de redistribuir còpies (llibertat 2)
        4. La llibertat de millorar el programa i de distribuir-lo de nou amb les millores realitzades, per tal que tota la comunitat se'n pugui beneficiar (llibertat 3). Igual que a la llibertat 1, l'accés al codi font és un requisit.


        Potser per desconeixement, per desconfiança o per mandra, en general s'usen programes propietaris i poques vegades es tenen en compte les alternatives lliures. Com el MS Office i l'Open Office, el Photoshop i el Gimp, el Windous i el Linux, l'Iternet Explorer i el Firefox...

        I l'R...com ja he dit, els mortals no ens podem imaginar què pot arribar a fer. Però mirem si pot fer el què és bàsic per nosaltres. I per això ens ajudarà un mòdul/llibreria que té que es diu R Commander que ens facilita la feina amb tot de menús visuals.

        Permet importar bases de dades en els formats més habituals (txt, mdb, xls...). També ens permet manipular variables, però que he de reconèixer que no és massa intuitiu. Ens descriu variables quantitaties i qualitatives. Permet anàlisi de taules 2x2 amb dades agregades i no. Permet anàlisi de mitjanes, correlacions i anàlisi multivariant tant regressió múltiple com logística. I, fer gràfics.

        Una de les possibilitats que jo he fet servir, però que ara em costaria explicar ja que fa temps que no ho uso, és el Sweave que et permet fer uns 'outputs' mu profesionales :)

        Per tant, com a pros tenim que és un programa lliure, gratuït, que pot fer tot allò que necessitem i més. Com a contres, que requereix un esforç personal, i sobretot formació (auto o heteroformació).

        Doncs aquí comença el debat. Què fem? Canviem?

        Curs web 2.0: RSS

        Algún cop has vist aquest símbol i t'has preguntat què vol dir? Doncs és l'icono del RSS o feed.


        A part de consideracions tècniques que no entraré perquè no entenc ni jo, a la pràctica, quan una pàgina té aquesta icona, vol dir que s'actualitza amb freqüència, i que et pots subscriure al seu contingut.
        Tots els exemples dels blocs del post de blogger, ho tenen. Però hi ha tot tipus de pàgines que ho tenen, no necessàriament han de ser blocs.

        Hi ha varis agregadors, és a dir, llocs web o programes que et permeten subscriure't al contingut. Nosaltres aquí farem servir el Feedly. N'hi ha molts d'altres, però hem triat aquest. De totes maneres, un cop entès un, la resta amb petites diferències, són similars.

        I per què serveix? Doncs llegeix-te aquest post: dóna una visió molt bona de l'ús dels agregadors, per evitar la infoxicación.

        Dir que aquest lector de RSS no funciona amb l'IE. S'ha d'usar el Chrome, Firefox o Safari. Anar a Feedly i instala l'extensió si no està instalada ja. Fes-te un usuari i entra.

        Subscriu-te als blocs que et cridin més l'atenció del post dels blocs o a aquest mateix. Per subscriure't, pots mirar les instruccions. I cada cop que en alguns dels llocs on estiguis subscrit apareix un nou contingut, a tu t'apareixerà.


        També hi ha altres llocs on et pots subscriure i que pots investigar:

        Un cop tinguis una mica de continguts, investiga una mica com funciona. Mira les diferents opcions de visualització:
        - Investiga la diferència entre 'today' i 'all'
        - Un cop a 'all', canvia la manera de veure els posts
        - Envia a un company del curs un post que hagis trobat interessant per correu electrònic
        - 'Saved for later' és molt útil quan no temps temps de llegir un post, i el vols guardar per més endavant. Desa un post per llegir-lo després i comprova que està a la llista de 'saved for later'.
        - Passeja't per les preferències i tria que per defecte t'ensenyi totes (all) les entrades.

        Organitza't els posts en categories. Quan tens 2 blocs que segueixes això no és necessari, però quan en segueixes 100, la cosa necessita un ordre. Crea 2 categories i posa-li almenys un bloc a dins de cadascuna d'elles.

        Un exemple:
        Categoria 1: Atenció Primària. Bloc 1, Bloc 2, Bloc 3.
        Categoria 2: Barcelona. Bloc 1, Bloc 2, Bloc 3.

        Busca a la persona del curs que té l'exercici de fer un bloc i subscriu-te al que ha fet. Ella té com a exercici el què escriuré ara, així que haureu de comunicar-vos. Un cop subscrit, digues-li que publiqui un post. Al cap d'una estona, t'apareixerà.

        Una cosa molt útil, és el fet que si tu llegeixes un post que t'ha interessat, el pots compartir al twitter o al linkedin, entre altres. Per fer-ho, hauries de tenir comptes oberts dels 2. Això ho veuriem en el curs de web 2.0 avançat on tothom fa tots els exercicis.

        Fins aquí els exercicis.

        Ara, fes una diapositiva explicant què és un lector de RSS i en concret, el Feedly i com el pots fer servir en la teva vida tant professional com personal.

        divendres, 8 de gener del 2010

        Curs web 2.0: blogger

        El blogger serveix per fer blocs. Hi ha molts llocs on podem fer blocs, però nosaltres hem triat aquest ja que és de google i ens permet combinar-ho amb altres recursos que ensenyarem durant el curs. Els més famosos a part del blogger de google:
        • Wordpress: més potent, però també més complicat.
        • Tumblr: més fàcil d'usar.
        Aquí tens una explicació més detallada de les característiques dels editors de blocs més usats.

        Si no teniu un compte de gmail, feu-vos-el abans de passar al següent pas que serà crear un bloc. Si voleu saber més sobre gmail, podeu anar al post corresponent.

        Primer de tot haurem de crear un bloc. Aneu seguint tots els passos que us va dient la web. Si teniu algun dubte, mireu aquesta web i si encara teniu dubtes, pregunteu al del costat i si encara no, ens pregunteu a nosaltres :)

        Un cop creat el bloc, assegureu-vos de varies coses:
        1. Ja teniu foto al perfil? Busca a algú que tingui un telèfon amb càmera i que pugui enviar la foto a un correu electrònic. Que et faci una foto (no cal que sigui de la cara) per posar-la al teu perfil. Te la pot enviar al teu correu de gmail. Si creus que et sobrarà temps, pots penjar aquesta foto al picasa i linkar-la des d'allà.
        2. Passegeu-vos per la configuració, a veure què us deixa fer...
        3. Doneu una volta pel disseny, i mireu si hi ha alguna plantilla que us agradi més que la que heu posat inicialment.
        I finalment, haurem de crear la nostra primera entrada al bloc. Per escriure el post us trobareu un editor molt semblant a qualsevol processador de textos (OpenOffice o M$Word). Penseu de què us pot servir aquest bloc en la vostra feina o en la vostra vida personal. Alguns exemples de blocs:
        • De docència en atenció primaria:
          • Rincón Docente de Medicina de Familia
            "La información recogida en este blog es parte del proyecto docente de Luis Lozano Mera, médico de familia, tutor de residentes de medicina de familia en la Unidad Docente de Mérida, donde desarrolla tareas asistenciales en un centro de salud urbano extremeño. El proyecto docente está disponible en la sección documentos y recursos."
          • Equipo CESCA
            "El Equipo CESCA es un grupo multiprofesional de investigación, estudio y docencia en Atención Primaria y Medicina General/de Familia. Se fundó en 1980, y sus campos de trabajo son: 1. Organización de servicios, 2. Uso apropiado de los recursos, 3. Sistemas de información, 4. Prevención clínica."
          • Docencia Rafalafena
            "Los objetivos de este blog son en primer lugar el apoyo a la docencia e investigación en medicina familiar y comunitaria mediante la divulgación de sesiones clínicas, bibliográficas y proyectos de investigación realizadas por los tutores y residentes del C.S Rafalafena de Castellón y en segundo lugar la divulgación del conocimiento médico mediante la presentación y comentarios de artículos y trabajos científicos de especial relevancia publicados en diversas revistas médicas nacionales e internacionales"
          • Docencia Calvià
            "Esta bitácora está pensada como complemento y punto de encuentro de las actividades docentes realizadas por los componentes del equipo del CS Calvià (Mallorca). No se trata de sustituir el trabajo docente habitual, si no de apoyarlo y dejar recuerdo de lo realizado. Tampoco está orientado a personal no sanitario, a quienes recomendamos que cualquier duda sobre su salud que tengan se la hagan llegar a su médico de familia."
          • Un tutor en el desván
            "Blog personal para los interesados en la educación médica , en un mundo donde parece que eso ya no interesa demasiado"
          • UDMAFiC Girona
            "Unitat docent multiprofessional d'atenció familiar i comunitària de Girona"
          • Unitat docent de MFiC de Barcelona
            La web de la unitat docent de MFiC de Barcelona ciutat, ICS.
        • De medicina de família:
          • Primum non nocere
            "Este blog no es más que un divertimento y una afición, es una forma como otra cualquiera de perder el tiempo y desfogarse, pero sobre todo sirve para escribir y comentar lo que me apetece sobre dos grandes pasiones profesionales: las nuevas tecnologías de la información y la medicina."
          • ATension Primaria
            "Este blog está gobernado por médicos de familia y pediatras de Atención Primaria (AP) españoles. Todos con más de 20 años de servicio en la sanidad pública. Gente “de la empresa” que hemos defendido una AP de calidad desde hace mucho tiempo. Procedemos del extinto INSALUD y ahora trabajamos para el Servicio Madrileño de Salud. De la imperiosa necesidad de ser oídos nace este blog, no para continuar el lamento que tanto daño ha hecho a la AP, sino para proponer ideas y comentar cosas para que sean leídas por otras personas a las que puedan interesar. Comentaremos aspectos organizativos del trabajo, novedades para la profesión, aspectos científicos y otros menos serios. Si es posible, intentaremos resultar entretenidos y algo burlones."
          • El supositorio
            "El objetivo de este blog es la divulgación del conocimiento médico mediante comentarios y referencias dirigidos a los profesionales sanitarios y a aquéllas personas interesadas en los temas de salud y organización sanitaria."
          • Salud comunitaria
            "Surge como un ejercicio personal para no perder contacto con ámbitos relacionados con la salud comunitaria, la salud pública o la promoción de la salud. Así mismo es un intento de recuperar y dejar disponible en la red diversos materiales recogidos a lo largo de esos seis años."
          • Articles 3clics
            "Resums no estructurats de nous articles de diferents col·laboradors"
          • Salud con cosas
            "Blog sobre gestión en servicios de salud, hospitales, atención primaria. Escribimos sobre lo que nos apatece, pero principalmente hablamos de gestión sanitaria, management, recursos humanos, calidad asistencial y noticias sobre la actualidad sanitaria española e internacional. , etc. Incluye notas tecnicas como webs, revisión de conceptos, comentarios, articulos, actualidad, etc."
          • Sano y salvo
            "Una reseña de los artículos, alertas, documentos, etc. relacionados con la seguridad del paciente y que pueden ser de interés para los profesionales de atención primaria. Para ello revisamos periódicamente las revistas y páginas web más relevantes en este ámbito."
          • Una de Médicos
            "El blog del sector sanitario visto desde dentro, y no siempre de buen rollo…"
          • Hemos leído
            "Proporcionar información actualizada, basada en la evidencia científica, relacionada con la utilización adecuada de medicamentos. Está dirigida ÚNICAMENTE a profesionales sanitarios. En ningún momento se atenderán casos clínicos particulares, ya que esta información nunca puede reemplazar la relación entre médico y paciente."
          • Bloc d´un Metge de Familia
            "Aquest sistema d´informació vol ser una eina d´actualització i utilitat clínica per tots els professionals d´AP. És un recull de les noticies més destacades dels diferents Blocs més prestigiosos de la Blocfera. No n´hi ha conflicte d´interessos ni publicitat externa. Les noticies tenen la referència original. Com ja sabeu, tinc dos axiomes molt importants: 1.- La informació només és útil si es comparteix, 2.- El metge que només sap medicina… ni de medicina sap!!!"
          • Las Mentiras de la Industria
            "Farmacéutica Reflexiones y aportaciones para defenderse de la industria farmacéutica"
          • e-Butlletí Groc
          • Pediatría Basada en Pruebas "Blog destinado a la aplicación de los postulados de la Medicina Basada en la Evidencia o en Pruebas a la especialidad de Pediatría. Los contenidos de este blog están especialmente destinados a profesionales sanitarios interesados en la salud infantojuvenil."
          • Sala de lectura
            "El objetivo de El Rincón de Sísifo es proporcionar información sanitaria científica, objetiva, completa y actualizada a profesionales sanitarios y, muy especialmente, a Farmacéuticos de Atención Primaria. Dicha información, está orientada a conseguir una asistencia farmacoterapéutica de calidad, basada en la mejor evidencia disponible."
          • Mi vida sin ti
            Mi Vida sin Ti es un proyecto colaborativo de un grupo de personas que trabajan, fundamentalmente temas de salud en internet. No está vinculado a ninguna asociacion, a ninguna institución, ni a ninguna sociedad científica /profesional. Pretende ser un espacio que ofrezca ayuda clara, global, transparente, no vinculada a intereses de la industria, para informar, apoyar y facilitar la decisión de dejar (o no) de fumar.
          • Qué se cuece (AMF)
            "Conscientes del auge del intercambio de información, y formación, a través de la red, en los múltiples blogs de nuestros compañeros y compañeros, te ofrecemos un resumen semanal de lo publicado en la blogosfera sanitaria y docente de nuestro entorno."
          • 7setmanal en 3clics
            Un resum setmanal dels 7 articles més rellevants de la última setmana.
        • Personals:
          • Malaprensa
            "Esta página nace de una pequeña obsesión personal, que comparto con algunos amigos, sobre la la baja calidad de mucha parte de la prensa. Ahora bien, dentro de los variados aspectos de lo que puede llamarse "calidad" de la prensa, en esta página me voy a centrar en uno muy concreto, el referido a la atención (o falta de ella) al detalle, el rigor y la exactitud en los datos y en los conceptos."
          • Eduard Punset
            "De ciència."
          • Enrique Dans
            "Esta página recoge toda mi actividad relacionada con la investigación y opinión en el ámbito de los sistemas y tecnologías de información."
          • Kirainet fotografía
            "De fotografia."
          També hi ha cercadors de blocs com el mateix de google, o el technorati. Però en general els blocs els vas descobrint encadenant-ne un amb un altre i amb els que comparteixen amb tu els seus.

          I ara a crear la primera entrada. No pateixis pel contingut si no has tingut una idea brillant, es pot esborrar sempre. Hi hauria d'haver una imatge (treu-la d'on vulguis) i un link.

          Un cop hagis publicat la teva primera entrada busca al company del curs que li hagi tocat el lector de RSS i que es subscrigui al teu bloc. Publica una altra entrada, aquest cop posa-hi un vídeo. I com es fa? Doncs mira aquí, i no t'estressis, not so dificult :)

          Espera una estona i comprova que al company del lector d'RSS li apareix un nou post per llegir, i és el teu. Assegura't que et faci algun comentari en el teu post!

          Ara que acabeu de crear el bloc, no us hauran visitat, però per si us feu famosos, blogger us conta les visites i moltes més coses a estadístiques.

          Ara, a fer la presentació per la segona part del curs. Explica als teus companys què és un bloc, per què serveix i com el podries fer servir en la teva feina o a nivell personal.



            dijous, 7 de gener del 2010

            Curs web 2.0: gmail

            Si no teniu un compte de gmail, feu-vos-el. Aneu seguint les instruccions, és fàcil! Veureu que us demanarà un nom d'usuari. Pot ser que el seu nom ja estigui agafat. Podeu provar diferents combinacions del vostre nom i cognom/s o inventar-vos-en un. Hi ha webs on es creen noms: busqueu al google generador nombres i a veure si en trobeu algun que us agradi.

            Assumim que saps enviar un correu, però si ho vols provar, endavant! En general, pots fer el mateix que amb la majoria de gestors de correus, adjuntar arxius, canviar el tipus de lletra... Per tant, seguirem amb coses que es poden fer amb el gmail a part d'enviar mails.

            La presentació del gmail, des de fa poc, ha canviat oferint, per aquells que reben una quantitat inhumana de correus cada dia, les safates de diferents prioritats. Fins que no tinguis uns quants correus rebuts no li veuràs la utilitat, però ja veuràs com aviat li trobaràs :)

            Primer de tot, passeja't per la configuració.
            • Tria l'idioma.
            • Posa't un avatar (imatge). Si no en tens cap de teva penjada per Internet, demana-li a algú que et faci una foto i te l'envii per correu. Guarda-la en l'ordinador i puja-la al gmail. La podràs canviar sempre que vulguis.
            • Posa't la signatura.
            A cuentas y importación et pots importar els correus i contactes que tinguis d'altres comptes de correu (només alguns, no tots).

            Dona't una volta pel labs, a veure si hi ha alguna funció que t'agradi.

            A temas, pots canviar l'aparença.

            Seguirem amb els contactes. Si ens has importat d'algun lloc, ja en tindràs algun. Sinó, doncs no en tindràs cap. Crea un contacte i veuràs quines opcions et dóna.

            El xat de gmail. Serveix per parlar amb persones que també tenen el gmail obert. A vegades pot ser útil, però si els teus companys de xat tenen poca feina, pot ser un agobio. No necessàriament has d'estar sempre disponible, et pots posar invisible o simplement desconnectar-te només del xat. Intenta parlar amb les altres persones del curs que també tinguin el gmail com a exercici (o amb qui vulguis). Abans de convidar a algú en el xat, és millor tenir-lo als contactes i sobretot que el correu sigui de gmail. Ara ja pots afegir a la persona al xat. Comunica't amb la persona a qui li has enviat la invitació (si te l'han enviat a tu, ja serveix). Pots jugar amb l'estat, els emoticonos... també podeu fer xats de més de 2 persones. Convideu a un tercer a unir-se al xat.

            Per organitzar-te els correus, el gmail té el concepte d'etiquetes, en comptes de carpetes. Si t'has importat els correus d'un altre compte, pots jugar amb les etiquetes. Si no, digues que t'enviin algun correu, crea alguna etiqueta i etiqueta'l. Els filtres et poden ajudar a que si estàs subscrit a algun lloc, els correus provinents d'aquest lloc, o d'alguna persona en concret... te'ls etiqueti directament. Intenta fer algun filtre amb l'altre company i que quan t'envii un correu s'etiqueti directament amb la seva etiqueta. Pensa en la utilitat que pugui tenir això i ho expliques després als teus companys.

            Per marcar correus, també hi ha l'estrelleta, que si la poses, després apareixen en la carpeta de 'Destacados'.

            Fins aquí el què és bàsic. Si veus que tot això ha estat fàcil, segueix. Si veus que no vas bé de temps, continua amb l'altra targeta que t'han donat i si te'n sobra, recorda't de tornar aquí. Es poden fer moltes coses, però hem triat el google+. Dona't d'alta i investiga!

            Aquí et deixo un vídeo tutorial:


            Segur que es poden fer moltíssimes coses més. Si et sobra temps, ves provant coses. Però abans, fes la presentació amb una breu explicació de per què serveix el gmail i les aplicacions tant a la teva vida laboral com personal.

            dimarts, 5 de gener del 2010

            Curs web 2.0

            Aquesta és la primera entrada al bloc. Em van demanar que fes un curs sobre web 2.0 aplicat a la medicina de família i en concret per tutors de medicina de família. I el primer que he fet és crear un blog amb el blogger. Jo ja tinc un blog meu, però aquest serà de feina, o no. Ja veurem. A lo millor acaba abandonat en el no res...

            Hi hauran uns 20 alumnes per curs. La idea és agafar uns quants recursos web, i posar exercicis de cadascun d'ells als alumnes. De cada recurs, es farà una targeta amb el nom del recurs i un post amb el què s'hauria d'aprendre a fer. En una primera part del curs seria repartir targetes. L'objectiu dels alumnes serà fer el què diu el post, però també fer una diapositiva de cada recurs que li ha tocat amb una petita descripció de per què serveix el recurs i algunes aplicacions pràctiques que li vegi, si pot ser laborals però sinó, personals. La segona part del curs, serà la presentació dels alumnes d'aquestes diapositives.

            De moment, tenim un gdocs on estem treballant els recursos l'Anna, l'Elena, la Julita i jo.

            A mesura que ho vagi tenint, aniré penjant cada recurs en un post, que serà el temari del curs. A veure com surt...